Dr. habil. Mészáros 
  Károly - Dr. rer. silv. Lengyel Attila
NyME, Erdővagyon-gazdálkodási 
  Intézet
 Ajánlás Magyarország Nemzeti 
  Erdőprogramjának elkészítéséhez 
 
  
 
I. Történeti áttekintés
Az 1992-ben Rio 
  de Janeiroban megrendezett UNCED (United Nations Conference on Enviroment and 
  Development) az erdőpusztulás megállítása érdekében elfogadott AGENDA 21 jegyzeke 
  előírja, hogy az aláíró országok dolgozzák ki az erdő fenntartását és az erdőgazdálkodás 
  tartamosságát garantáló nemzeti akcióprogramjaikat.
Ennek során a nemzetközi 
  együttműködés és az egyes nemzeti programok koherenciája szükséges ahhoz, hogy 
  a tartamos erdőgazdálkodás globálisan megvalósulhasson. 
Az UNCED határozatainak 
  végrehajtását irányító CSD (Comission on Sustainable Development) 1995-ben létrehozta 
  az erdővel és a földhasználattal kapcsolatos nemzeti és nemzetközi feladatok 
  koordinálására az IPF-t (Intergovernmental Panel on Forests), amely az AGENDA 
  21-t aláíró országokban folytatta a Nemzeti Erdőprogramok bevezetésére irányuló 
  erőfeszítéseket. Elkészítésüket második szekcióülésen 1996 márciusában munkaprogramja 
  céljai köze iktatta. Ezt a munkát folytatja az 1997-ben lebonyolított CSD 5. 
  Szekcióülés óta az IFF (Intergovernmental Forum on Forests) egyik feladata, 
  hogy a Nemzeti Erdőprogramokat áttekintse, koordinálja és végrehajtásukat figyelemmel 
  kísérje. Az IFF-en belül Finnország, Németország, Honduras, Indonézia, Uganda 
  és Nagy-Britannia kormányai részvételével az un. Six-Country kezdeményezés jött 
  létre, ill. nem politikai, hanem tudományos síkon 1998-ban Freiburgban, majd 
  1999-ben Joensuban megrendezett programok keretében került sor a programok elveinek 
  és közös elemeinek nemzetközi megvitatására. 
II. A Nemzeti 
  Program elkészítésének 
alapvető elemei
II.1 A Nemzeti 
  Erdőprogramok célja 
általában
A FAO 1997-ben 
  meghatározott definíciója szerint a Nemzeti Erdőprogram: “...megalapozza 
  azon a gyakorlatban működő társadalmi és politikai kereteket, amelyek segítségével 
  bárminemű erdő fenntartása, kezelése és fenntartható fejlődése biztosított. 
  Az erdőprogramok olyan folyamatokat jelenítenek meg, amelyekben a politika és 
  a gyakorlati megvalósításra irányuló döntések kerülnek meghozatalra. Ezen döntéseket 
  az összes érintett fel részvételével vita, és párbeszéd előzi meg, végül közös 
  felelősségvállalással kerülnek elfogadásra.” 
 A fő célja tehát 
  a Nemzeti Erdőprogramoknak a tartamos erdőgazdálkodás (erdőkezelés) biztosítása. 
  Hangsúlyozni szükséges, hogy ennek a fogalomnak nem tartalmat kívánja egységesen 
  előírni, hanem keretfeltételeket kíván nyújtani az egyes országok adottságrendszeréhez 
  illeszkedő gyakorlati megvalósításához. 
A sikeres program 
  szempontjából fontos, hogy elkészítése során tudatosodjon a résztvevőkben, hogy 
  minden érdekeltet vonjanak be az erdővel kapcsolatos tervezés, megvalósítás, 
  vagy a stratégia meghatározásának munkájába. Így egyidejűleg egy politikai folyamat 
  lebonyolításának nehézségei is megoldandók. Mindeközben nem mellőzhetik a nemzetközi 
  együttműködést, amely nélkül globális síkon a tartamos erdőkezelés, ill. erdőgazdálkodás 
  kívánt célállapota nem érhető el.
II.2 A Nemzeti 
  Erdőprogramok 
elkészítésének 
  alapelvei
A Programok elkészítésének 
  alapelveit az IPF 1997-ben két részre bontotta (Egestad 1998). Az első csoportba 
  a tervek kifejlesztése és megvalósítása során általában figyelembe veendőket 
  sorolta:
   
  
   
  
 
  
- Az összes érdekelt résztvevő 
    megfelelő részvételének biztosítása.
 
  
 
  
- Ahol lehetséges decentralizáció 
    megvalósítása.
 
  
   
  
 
  
- A regionális és helyi önkormányzatok 
    részvétele a törvényi előkészítés során.
  
 
  
   
  
 
  
- A fogyasztók, őslakosság, a helyi 
    közösségek, erdőtulajdonosok…stb. véleményének figyelembevétele.
  
 
  
 
  
- A földbirtoklás szabályozásának 
    megfelelősége.
  
 
  
 
  
- Effektív koordináló és problémamegoldó 
    mechanizmusok létrehozása.
Az alapelvek második 
  csoportjába a Nemzeti Programok sajátos egyedi kialakításával kapcsolatos 
  alapelvek tartoznak:
   
  
 
  
- A nemzeti szuverenitás és az 
    ország vezetői szándékainak tiszteletben tartása.
  
 
  
 
  
- Az adott ország jogi rendszeréhez, 
    ill. a nemzetközi egyezményekhez való illeszkedés figyelembevétele.
 
  
   
  
 
  
- Az ország népgazdasága fenntartható 
    (tartamos) fejlődési stratégiájával való integráció elősegítése.
  
 
  
 
  
- Együttműködés az összes érdekelt 
    fel részvételével.
  
 
  
 
  
- Kívánatos, hogy az elkészítés 
    során holisztikus és szektorközi megközelítés érvényesüljön.
Ezen alapelvek alapján 
  a Nemzeti Erdőprogramnak normatív meghatározott feladatokat kell tartalmaznia, 
  amelyek politikailag is definiáltak és megfelelően képviselhetők. 
II.3 Javaslat 
  Magyarország Nemzeti
Erdőprogramjának 
  fő elemeire
Jellegénél fogva 
  a javasolt erdőprogram hosszú időszakon keresztül hat, de a konkrét cselekvések 
  lebontása érdekében a program javasolt időtartama 10 év 2003-2012-ig tartó 
  időtartammal. Elkészítésének időtartama 2 év: 2000-2002. 
   
  
   
  
 
  
- Nemzeti Erdőnyilatkozat: 
    tartalmazza az ország tartamos erdőgazdálkodás iránti elkötelezettséget a 
    nemzetközi egyezmények betartásának kitételével.
  
 
  
  
 
   
  
- Erdészeti szektor analízise: 
    tartalmazza az erdőgazdálkodásnak a gazdaság egyéb ágaihoz való kapcsolatának 
    elemzését, ill. a nemzetgazdaság fejlődéséhez való illeszkedését. Ez az elem 
    a program tervezett időtartama alatt folyamatos vizsgálatként jelen van. 
  
 
  
  
 
   
  
- Politikai, jogi és intézményi 
    reform: a tartamos erdőgazdálkodás megvalósulása érdekében vizsgálandó 
    a magyar erdőgazdálkodási és jogi intézményrendszer az esetleges egyszerűsítés 
    igényével. E folyamat során az érdekeltek (FVM, KöM, KVI, ÁPV Rt., civil szervezetek....) 
    fokozott párbeszéde szükséges, amelyben a decentralizáció jelentőségének növelését 
    célszerű szem előtt tartani. Ezen folyamat során különösen a földtulajdoni 
    és hasznosítási kérdések tisztázása, ill. az érintettek jogkörének pontosítása 
    szükséges. Különös jelentősége van a szervezeti struktúrák nemzetközi környezetbe 
    való illeszkedésének (Európai Unió) és konfliktus-minimalizáló működésének.
  
 
  
   
  
 
  
- A tartamos erdőgazdálkodás 
    stratégiai fejlesztési terve: a stratégia az erdészeti politikán belül 
    külön kérdéscsoportonként vizsgálja az erdő védelme, az erdészeti tervezés, 
    a fatermesztés, fafelhasználás, a foglalkoztatás, a technológiai fejlesztés 
    és az erdészeti PR tevékenység, infrastrukturális feladatok ellátásának kérdéseit. 
    Kiemelt hangsúlyt kap a meglévő erdővagyon gazdálkodási és közérdekű erdőfenntartási 
    funkciók zavartalan ellátása, illetve az erdőállomány extenzív növelésének 
    (erdőtelepítés) kérdése. Minden feladatot olyan összefüggésbe kell áttekinteni, 
    hogy az erdőgazdálkodás és a környezet- és természetvédelem, mező- 
    és vadgazdálkodás, vidékfejlesztés, energiaszektor stb. sajátos aspektusai 
    kellő hangsúlyt kapjanak. Külön ki kell térni ezek pénzügyi összefüggés rendszerére, 
    tervezésére, amely során az állami és magán szektor, ill. a külföld (EU) szerepvállalása 
    is meghatározandó. 
 
  
  
 
   
  
- Cselekvési program: a 
    felsorolt konkrét tevékenységeknek regionálisan és országosan is illeszkedniük 
    kell a feltárandó igényekhez és a kialakított stratégiához feladatkörönként 
    is.
 
  
  
 
   
  
- Beruházási program készítése: 
    az állami, magán és EU beruházások lehetőségének vizsgálata, ideértve a megfelelő 
    támogatási rendszerek kialakítását és reformját is (Erdőfelújítás normatív 
    támogatási rendszere, erdőtelepítés támogatási rendszere, szerkezeti támogatások 
    pl.: birtokkoncentráció elősegítése, az erdő hitelképességének vizsgálata 
    az erdőértékelés fejlesztése által stb.).
  
 
  
   
  
 
  
- Ellenőrző és értékelő rendszer 
    felállítása: egy többszintű monitoring rendszer kialakítása és illesztése 
    az agrárinformatikai rendszeren belül működő erdészeti informatikai rendszerhez, 
    amely az erdőprogram végrehajtásának elemzését, ill. szükség szerinti visszacsatolásokat 
    teszi lehetővé. 
  
 
  
  
 
   
  
- Koordináció: mivel szektorok 
    és érdekcsoportok, ill. Magyarország és a külföld közötti folyamatos egyeztetésre 
    van szükség a program elkészítéséhez, egy az MTA EB-nak szakmailag alárendelt 
    koordinációs csoport kerül felállításra. Az egyes stratégiai területek elemző 
    munkájához független szakértői csoportok, ill. szervezetek un. ad-hoc bizottságai 
    kerülnek felkérésre. A programot az FVM EH irányítja az MTA EB tudományos 
    koordinálásával (lásd 1. Ábra).
A Nemzeti Erdőprogramnak 
  az átfogó probléma-megközelítésből adódóan nem csupán kormányzati, ill. az ahhoz 
  kapcsolódó intézmények tevékenységéhez illeszkedik, hanem minden az erdőt érintő 
  érdekcsoport ill. a kérdések tárgyalásában részt venni kívánó személy részére 
  nyitott és átlátható kell, hogy legyen.
Ennek érdekében 
  különösen fontos a program széles társadalmi elérhetőségének biztosítása a médiákon 
  (sajtó, rádió, TV, Internet...) ill. a részletes információáramláson keresztül.
Irodalomjegyzék
   
  
 
  
- Egestad P.S. (1998): National 
    Forest Programmes in clear terms. Seminar Materials, Freiburg.
 
  
 
  
- FAO (1998): Report on implementation 
    of national forest programmes.
 
  
 
  
- Forestry Commission of England 
    (1998): A New Focus for England’s Woodlands. Cambridge.
 
  
 
  
- Ministry of Agriculture and Forestry 
    of Finland (1998): Finland’s National Forest Programm 2010. Helsinki.
 
  
 
  
- Mészáros K. (1998): Country Report, 
    Hungary. Formulation and Implementation of National Forest Programmes. Freiburg
 

  1. Ábra: A Nemzeti Erdőprogram koordinációs 
  felépítése
 
vissza