Dr. habil. Mészáros Károly - Dr. rer. silv. Lengyel Attila
NyME, Erdővagyon-gazdálkodási Intézet
I. Történeti áttekintés
Az 1992-ben Rio de Janeiroban megrendezett UNCED (United Nations Conference on Enviroment and Development) az erdőpusztulás megállítása érdekében elfogadott AGENDA 21 jegyzeke előírja, hogy az aláíró országok dolgozzák ki az erdő fenntartását és az erdőgazdálkodás tartamosságát garantáló nemzeti akcióprogramjaikat.
Ennek során a nemzetközi együttműködés és az egyes nemzeti programok koherenciája szükséges ahhoz, hogy a tartamos erdőgazdálkodás globálisan megvalósulhasson.
Az UNCED határozatainak végrehajtását irányító CSD (Comission on Sustainable Development) 1995-ben létrehozta az erdővel és a földhasználattal kapcsolatos nemzeti és nemzetközi feladatok koordinálására az IPF-t (Intergovernmental Panel on Forests), amely az AGENDA 21-t aláíró országokban folytatta a Nemzeti Erdőprogramok bevezetésére irányuló erőfeszítéseket. Elkészítésüket második szekcióülésen 1996 márciusában munkaprogramja céljai köze iktatta. Ezt a munkát folytatja az 1997-ben lebonyolított CSD 5. Szekcióülés óta az IFF (Intergovernmental Forum on Forests) egyik feladata, hogy a Nemzeti Erdőprogramokat áttekintse, koordinálja és végrehajtásukat figyelemmel kísérje. Az IFF-en belül Finnország, Németország, Honduras, Indonézia, Uganda és Nagy-Britannia kormányai részvételével az un. Six-Country kezdeményezés jött létre, ill. nem politikai, hanem tudományos síkon 1998-ban Freiburgban, majd 1999-ben Joensuban megrendezett programok keretében került sor a programok elveinek és közös elemeinek nemzetközi megvitatására.
II. A Nemzeti Program elkészítésének
alapvető elemei
II.1 A Nemzeti Erdőprogramok célja
általában
A FAO 1997-ben meghatározott definíciója szerint a Nemzeti Erdőprogram: “...megalapozza azon a gyakorlatban működő társadalmi és politikai kereteket, amelyek segítségével bárminemű erdő fenntartása, kezelése és fenntartható fejlődése biztosított. Az erdőprogramok olyan folyamatokat jelenítenek meg, amelyekben a politika és a gyakorlati megvalósításra irányuló döntések kerülnek meghozatalra. Ezen döntéseket az összes érintett fel részvételével vita, és párbeszéd előzi meg, végül közös felelősségvállalással kerülnek elfogadásra.”
A fő célja tehát a Nemzeti Erdőprogramoknak a tartamos erdőgazdálkodás (erdőkezelés) biztosítása. Hangsúlyozni szükséges, hogy ennek a fogalomnak nem tartalmat kívánja egységesen előírni, hanem keretfeltételeket kíván nyújtani az egyes országok adottságrendszeréhez illeszkedő gyakorlati megvalósításához.
A sikeres program szempontjából fontos, hogy elkészítése során tudatosodjon a résztvevőkben, hogy minden érdekeltet vonjanak be az erdővel kapcsolatos tervezés, megvalósítás, vagy a stratégia meghatározásának munkájába. Így egyidejűleg egy politikai folyamat lebonyolításának nehézségei is megoldandók. Mindeközben nem mellőzhetik a nemzetközi együttműködést, amely nélkül globális síkon a tartamos erdőkezelés, ill. erdőgazdálkodás kívánt célállapota nem érhető el.
II.2 A Nemzeti Erdőprogramok
elkészítésének alapelvei
A Programok elkészítésének alapelveit az IPF 1997-ben két részre bontotta (Egestad 1998). Az első csoportba a tervek kifejlesztése és megvalósítása során általában figyelembe veendőket sorolta:
Az alapelvek második csoportjába a Nemzeti Programok sajátos egyedi kialakításával kapcsolatos alapelvek tartoznak:
Ezen alapelvek alapján a Nemzeti Erdőprogramnak normatív meghatározott feladatokat kell tartalmaznia, amelyek politikailag is definiáltak és megfelelően képviselhetők.
II.3 Javaslat Magyarország Nemzeti
Erdőprogramjának fő elemeire
Jellegénél fogva a javasolt erdőprogram hosszú időszakon keresztül hat, de a konkrét cselekvések lebontása érdekében a program javasolt időtartama 10 év 2003-2012-ig tartó időtartammal. Elkészítésének időtartama 2 év: 2000-2002.
A Nemzeti Erdőprogramnak az átfogó probléma-megközelítésből adódóan nem csupán kormányzati, ill. az ahhoz kapcsolódó intézmények tevékenységéhez illeszkedik, hanem minden az erdőt érintő érdekcsoport ill. a kérdések tárgyalásában részt venni kívánó személy részére nyitott és átlátható kell, hogy legyen.
Ennek érdekében különösen fontos a program széles társadalmi elérhetőségének biztosítása a médiákon (sajtó, rádió, TV, Internet...) ill. a részletes információáramláson keresztül.
Irodalomjegyzék
1. Ábra: A Nemzeti Erdőprogram koordinációs
felépítése