Dr. habil. Mészáros
Károly - Dr. rer. silv. Lengyel Attila
NyME, Erdővagyon-gazdálkodási
Intézet
Ajánlás Magyarország Nemzeti
Erdőprogramjának elkészítéséhez
I. Történeti áttekintés
Az 1992-ben Rio
de Janeiroban megrendezett UNCED (United Nations Conference on Enviroment and
Development) az erdőpusztulás megállítása érdekében elfogadott AGENDA 21 jegyzeke
előírja, hogy az aláíró országok dolgozzák ki az erdő fenntartását és az erdőgazdálkodás
tartamosságát garantáló nemzeti akcióprogramjaikat.
Ennek során a nemzetközi
együttműködés és az egyes nemzeti programok koherenciája szükséges ahhoz, hogy
a tartamos erdőgazdálkodás globálisan megvalósulhasson.
Az UNCED határozatainak
végrehajtását irányító CSD (Comission on Sustainable Development) 1995-ben létrehozta
az erdővel és a földhasználattal kapcsolatos nemzeti és nemzetközi feladatok
koordinálására az IPF-t (Intergovernmental Panel on Forests), amely az AGENDA
21-t aláíró országokban folytatta a Nemzeti Erdőprogramok bevezetésére irányuló
erőfeszítéseket. Elkészítésüket második szekcióülésen 1996 márciusában munkaprogramja
céljai köze iktatta. Ezt a munkát folytatja az 1997-ben lebonyolított CSD 5.
Szekcióülés óta az IFF (Intergovernmental Forum on Forests) egyik feladata,
hogy a Nemzeti Erdőprogramokat áttekintse, koordinálja és végrehajtásukat figyelemmel
kísérje. Az IFF-en belül Finnország, Németország, Honduras, Indonézia, Uganda
és Nagy-Britannia kormányai részvételével az un. Six-Country kezdeményezés jött
létre, ill. nem politikai, hanem tudományos síkon 1998-ban Freiburgban, majd
1999-ben Joensuban megrendezett programok keretében került sor a programok elveinek
és közös elemeinek nemzetközi megvitatására.
II. A Nemzeti
Program elkészítésének
alapvető elemei
II.1 A Nemzeti
Erdőprogramok célja
általában
A FAO 1997-ben
meghatározott definíciója szerint a Nemzeti Erdőprogram: “...megalapozza
azon a gyakorlatban működő társadalmi és politikai kereteket, amelyek segítségével
bárminemű erdő fenntartása, kezelése és fenntartható fejlődése biztosított.
Az erdőprogramok olyan folyamatokat jelenítenek meg, amelyekben a politika és
a gyakorlati megvalósításra irányuló döntések kerülnek meghozatalra. Ezen döntéseket
az összes érintett fel részvételével vita, és párbeszéd előzi meg, végül közös
felelősségvállalással kerülnek elfogadásra.”
A fő célja tehát
a Nemzeti Erdőprogramoknak a tartamos erdőgazdálkodás (erdőkezelés) biztosítása.
Hangsúlyozni szükséges, hogy ennek a fogalomnak nem tartalmat kívánja egységesen
előírni, hanem keretfeltételeket kíván nyújtani az egyes országok adottságrendszeréhez
illeszkedő gyakorlati megvalósításához.
A sikeres program
szempontjából fontos, hogy elkészítése során tudatosodjon a résztvevőkben, hogy
minden érdekeltet vonjanak be az erdővel kapcsolatos tervezés, megvalósítás,
vagy a stratégia meghatározásának munkájába. Így egyidejűleg egy politikai folyamat
lebonyolításának nehézségei is megoldandók. Mindeközben nem mellőzhetik a nemzetközi
együttműködést, amely nélkül globális síkon a tartamos erdőkezelés, ill. erdőgazdálkodás
kívánt célállapota nem érhető el.
II.2 A Nemzeti
Erdőprogramok
elkészítésének
alapelvei
A Programok elkészítésének
alapelveit az IPF 1997-ben két részre bontotta (Egestad 1998). Az első csoportba
a tervek kifejlesztése és megvalósítása során általában figyelembe veendőket
sorolta:
- Az összes érdekelt résztvevő
megfelelő részvételének biztosítása.
- Ahol lehetséges decentralizáció
megvalósítása.
- A regionális és helyi önkormányzatok
részvétele a törvényi előkészítés során.
- A fogyasztók, őslakosság, a helyi
közösségek, erdőtulajdonosok…stb. véleményének figyelembevétele.
- A földbirtoklás szabályozásának
megfelelősége.
- Effektív koordináló és problémamegoldó
mechanizmusok létrehozása.
Az alapelvek második
csoportjába a Nemzeti Programok sajátos egyedi kialakításával kapcsolatos
alapelvek tartoznak:
- A nemzeti szuverenitás és az
ország vezetői szándékainak tiszteletben tartása.
- Az adott ország jogi rendszeréhez,
ill. a nemzetközi egyezményekhez való illeszkedés figyelembevétele.
- Az ország népgazdasága fenntartható
(tartamos) fejlődési stratégiájával való integráció elősegítése.
- Együttműködés az összes érdekelt
fel részvételével.
- Kívánatos, hogy az elkészítés
során holisztikus és szektorközi megközelítés érvényesüljön.
Ezen alapelvek alapján
a Nemzeti Erdőprogramnak normatív meghatározott feladatokat kell tartalmaznia,
amelyek politikailag is definiáltak és megfelelően képviselhetők.
II.3 Javaslat
Magyarország Nemzeti
Erdőprogramjának
fő elemeire
Jellegénél fogva
a javasolt erdőprogram hosszú időszakon keresztül hat, de a konkrét cselekvések
lebontása érdekében a program javasolt időtartama 10 év 2003-2012-ig tartó
időtartammal. Elkészítésének időtartama 2 év: 2000-2002.
- Nemzeti Erdőnyilatkozat:
tartalmazza az ország tartamos erdőgazdálkodás iránti elkötelezettséget a
nemzetközi egyezmények betartásának kitételével.
- Erdészeti szektor analízise:
tartalmazza az erdőgazdálkodásnak a gazdaság egyéb ágaihoz való kapcsolatának
elemzését, ill. a nemzetgazdaság fejlődéséhez való illeszkedését. Ez az elem
a program tervezett időtartama alatt folyamatos vizsgálatként jelen van.
- Politikai, jogi és intézményi
reform: a tartamos erdőgazdálkodás megvalósulása érdekében vizsgálandó
a magyar erdőgazdálkodási és jogi intézményrendszer az esetleges egyszerűsítés
igényével. E folyamat során az érdekeltek (FVM, KöM, KVI, ÁPV Rt., civil szervezetek....)
fokozott párbeszéde szükséges, amelyben a decentralizáció jelentőségének növelését
célszerű szem előtt tartani. Ezen folyamat során különösen a földtulajdoni
és hasznosítási kérdések tisztázása, ill. az érintettek jogkörének pontosítása
szükséges. Különös jelentősége van a szervezeti struktúrák nemzetközi környezetbe
való illeszkedésének (Európai Unió) és konfliktus-minimalizáló működésének.
- A tartamos erdőgazdálkodás
stratégiai fejlesztési terve: a stratégia az erdészeti politikán belül
külön kérdéscsoportonként vizsgálja az erdő védelme, az erdészeti tervezés,
a fatermesztés, fafelhasználás, a foglalkoztatás, a technológiai fejlesztés
és az erdészeti PR tevékenység, infrastrukturális feladatok ellátásának kérdéseit.
Kiemelt hangsúlyt kap a meglévő erdővagyon gazdálkodási és közérdekű erdőfenntartási
funkciók zavartalan ellátása, illetve az erdőállomány extenzív növelésének
(erdőtelepítés) kérdése. Minden feladatot olyan összefüggésbe kell áttekinteni,
hogy az erdőgazdálkodás és a környezet- és természetvédelem, mező-
és vadgazdálkodás, vidékfejlesztés, energiaszektor stb. sajátos aspektusai
kellő hangsúlyt kapjanak. Külön ki kell térni ezek pénzügyi összefüggés rendszerére,
tervezésére, amely során az állami és magán szektor, ill. a külföld (EU) szerepvállalása
is meghatározandó.
- Cselekvési program: a
felsorolt konkrét tevékenységeknek regionálisan és országosan is illeszkedniük
kell a feltárandó igényekhez és a kialakított stratégiához feladatkörönként
is.
- Beruházási program készítése:
az állami, magán és EU beruházások lehetőségének vizsgálata, ideértve a megfelelő
támogatási rendszerek kialakítását és reformját is (Erdőfelújítás normatív
támogatási rendszere, erdőtelepítés támogatási rendszere, szerkezeti támogatások
pl.: birtokkoncentráció elősegítése, az erdő hitelképességének vizsgálata
az erdőértékelés fejlesztése által stb.).
- Ellenőrző és értékelő rendszer
felállítása: egy többszintű monitoring rendszer kialakítása és illesztése
az agrárinformatikai rendszeren belül működő erdészeti informatikai rendszerhez,
amely az erdőprogram végrehajtásának elemzését, ill. szükség szerinti visszacsatolásokat
teszi lehetővé.
- Koordináció: mivel szektorok
és érdekcsoportok, ill. Magyarország és a külföld közötti folyamatos egyeztetésre
van szükség a program elkészítéséhez, egy az MTA EB-nak szakmailag alárendelt
koordinációs csoport kerül felállításra. Az egyes stratégiai területek elemző
munkájához független szakértői csoportok, ill. szervezetek un. ad-hoc bizottságai
kerülnek felkérésre. A programot az FVM EH irányítja az MTA EB tudományos
koordinálásával (lásd 1. Ábra).
A Nemzeti Erdőprogramnak
az átfogó probléma-megközelítésből adódóan nem csupán kormányzati, ill. az ahhoz
kapcsolódó intézmények tevékenységéhez illeszkedik, hanem minden az erdőt érintő
érdekcsoport ill. a kérdések tárgyalásában részt venni kívánó személy részére
nyitott és átlátható kell, hogy legyen.
Ennek érdekében
különösen fontos a program széles társadalmi elérhetőségének biztosítása a médiákon
(sajtó, rádió, TV, Internet...) ill. a részletes információáramláson keresztül.
Irodalomjegyzék
- Egestad P.S. (1998): National
Forest Programmes in clear terms. Seminar Materials, Freiburg.
- FAO (1998): Report on implementation
of national forest programmes.
- Forestry Commission of England
(1998): A New Focus for England’s Woodlands. Cambridge.
- Ministry of Agriculture and Forestry
of Finland (1998): Finland’s National Forest Programm 2010. Helsinki.
- Mészáros K. (1998): Country Report,
Hungary. Formulation and Implementation of National Forest Programmes. Freiburg

1. Ábra: A Nemzeti Erdőprogram koordinációs
felépítése
vissza